Audre Lorde – Die Berliner Jahre 1984 bis 1992
BRD, 2012, 79 min
Regie: Dagmar Schultz // Montage: Aletta von Vietinghoff
Audre Lorde – Die Berliner Jahre 1984 bis 1992 vermittelt Audre Lordes Beiträge zu dem deutschen Diskurs über Rassismus, Xenophobie, Antisemitismus, Klassenunterdrückung, und Homophobie.
Der Film ist weltweit auf Dokumentar Filmfestspielen und auf LGBT, feministischen und Schwarzen Filmfestspielen gezeigt worden sowie auf einer Vielzahl von Veranstaltungen und Konferenzen. Audre Lordes Umgang mit ihrer Krebserkrankung und der naturheilkundlichen Behandlung in Berlin sind ebenfalls Thema in dem Film.
Umsetzung:
Video- und Tonbandaufzeichnungen aus unterschiedlichem archivierten Material, Audre Lordes dichterische Arbeit, ihre klangvolle Stimme, und charismatische Portraits der Dichterin, Fotos und Interviews mit Zeitgenossinnen weben ein lebendiges Bild der Autorin in Lesungen, Diskussionen und in privaten Momenten.
Gespräche mit Personen, die Audre Lorde persönlich kannten und mit jungen Frauen, die von ihrem Werk beeindruckt sind, stellen die Verbindung zur Gegenwart her und zeigen die nachhaltige Wirkung von Begegnungen mit Lorde und mit ihrem Werk.
Aletta von Vietinghoff (BFS)
Aletta is a Berlin-based film editor who has been working in documentary, fiction and television since 2007.
Personal notes
I am interested in a broad spectrum of filmmaking, from genre films to social issue documentaries. It is precisely this diversity which makes editing such engaging work.
Each project offers me the opportunity to immerse myself into new topics, characters, storytelling approaches, and learn new things. It is challenging and very fulfilling to be able to use this growing knowledge in my everyday life.
Feeling into a films’ characters, using my empathy to understand their motivations, desires, hopes and fears is my approach to the story. I want the audience to feel them, to fall in love with them – or hate them. Just as I do. Or just as needed.
We can create emotions and spark thoughts with each choice of image or sound. The viewer takes a feeling or question home. A discussion begins and the film’s objective has left the screening room. Change happens.
As an editor, I cherish the opportunity to work on important films which have the capacity to empower people and foster change.
Films can make you happy. Films can make you sad. Films can make you angry. Films can change your mood. Films can change your opinion. Films can teach lessons, open minds and create awareness. Films can be influential. Films can be manipulative and dangerous. Films can be manipulative and beneficial. Films can be big. Films can be small. Sometimes they touch you, sometimes they don’t. But if they touch you, films have an impact. Films are a powerful tool to reach people. To work with, and constantly learn on how to use this tool is what interests me.